Friday 1 August 2014

PEMILIHAN / AGM PARTI PBS : 14 OGOS 2014 PENENTU CORAK KEPIMPINAN PBS DI KADAMAIAN

Jawatankuasa Pemilihan / AGM Parti PBS ke-29/2014 telah rasmi menutup pencalonan dan seterusnya menganalisis borang-borang pencalonan yang dihantar pada 31 Julai 2014, secara tidak rasmi sebanyak 66 cawangan PBS telah berjaya menghantar borang pencalonan. 

Dari laporan dan anaslisis yang diterima oleh Jawatankuasa Pemilihan AGM Parti, semua jawatan di AJK Bahagian Parti dimaklumkan ada pertandingan , bermakna pada 14 Ogos 2014 ini perhitungan dan pemilihan calon-calon yang bertanding bergantung pada ahli perwakilan yang hadir.

Maklumat ringkas , Jawatan Ketua Bahagian Parti ( 3 Penjuru ) , Timbalan Ketua Bahagian ( 4 Penjuru ), Naib 1 ( 3 Penjuru ) , Naib 2 ( 2 Penjuru ) manakala AJK Bahagian 31 Ahli. Jikalau calon-calon yang bertanding ini  masih kekal dan tidak ada tarik diri maka jawatan yang menjadi  " Panas " ialah Jawatan Ketua Bahagian untuk edisi : 2014 - 2017, Penyandang sekarang untuk sesi 2011 - 2014 ialah Datuk Herbert Timbun Lagadan ( Mantan ADUN N.7 Kadamaian ), diwar-warkan pencabar Jawatan Ketua Bahagian ialah Timbalan Ketua Bahagian sendiri dan seorang bergelar " Dr ".

Pemilihan Ahli Jawatankuasa Bahagian Parti N.7 Kadamaian akan menjadi tumpuan , para pemerhati dan penganalisis Parti berpendapat bahawa kesenimbungan kepimpinan Parti bergantung kepada pengemudi Induk di Kawasan Kadamaian akan datang , kerana sebelum ini Kadamaian yang selesa di tangan ADUN yang diwakili dari Parti PBS sendiri. Namun fenomena PRU 13 mengesahkan sebaliknya , kehilangan 5 ADUN dan 1 Parlimen semasa PRU 13 termasuk ADUN Kadamaian mungkin akan dijadi ukuran cakap-cakap dan point kempen calon-calon atau disebalik perubahan corak pemikiran dan aspirasi rakyat  jelata khususnya generasi muda masa kini.

Kepimpinan dan halatuju Parti untuk mengembalikan keyakinan rakyat menjadi cabaran berat untuk AJK Bahagian, Pemuda dan Wanita kali ini kerana kecundangnya Parti PBS di kawasan majoriti KDM yang diwakili sejak tahun 1999 .  Secara ringkasnya, Pewakilan di setiap cawangan Parti  ( 8 Mukim ) akan berkumpul di Dewan Gopog, Taginambur Jaya, Kota Belud  pada 14 Ogos 2014 untuk menunaikan tanggungjawab untuk memilih Pemimpin  yang akan membarisi AJK Bahagian , Pemuda dan Wanita bagi sesi 2014 - 2017.

SENARAI AJK BAHAGIAN N.7 KADAMAIAN BAGI SESI 2011 - 2014

Ketua Bahagaian
:
Datuk Herbert Lagadan
Timbalan Ketua Bahagian
:
En. Barahim Taliban
Naib Ketua  1
:
En Joly Malubai
Naib Ketua 2
:
En. S.Amin Goling
Naib Ketua ( Pemuda )
:
En.Johnny Sulukan ( Memangku )
Naib Ketua ( Wanita )
:
Pn. Dyana Salagan
Setiausaha
:
En.Daimin Sulukan
Timbalan Setiausaha
:
En. Daudi Goroh
Bendahari
:
En.James @ Mudezaim Muyou
Penolong Bendahari
:
En. Ghani Sumbin
Pegawai Penerangan
:
En. Gompuhur Dengkiris



AJK :


:
En. Empin Galing


En. Jubelit Paun


En. Pilim @ Jesley Goporoi


En. Seipin Suali


En. Joseph Bangali


En. Albert Tanggau Kolod


En. Sembuoi Yangkat

" Tidak dinafikan PBS sebagai sebuah Parti Politik yang matang memerlukan proses transformasi politik dari segi organisasi, kepimpinan dan terus berjuang, saya yakin PBS akan dapat menyesuaikan dirinya dengan perubahan zaman dan menghasilkan tunas baru untuk mengemudi perjuangan Parti di abad ke 21 " ... YB. Tan Sri Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan - Presiden Parti PBS ( Perutusan Mesyuarat AGM Tahunan kali ke 28/ 2013 PBS di Kadamaian ).

.....Kita akan menyusuri agenda AGM ini dengan mendengar dan melihat Visi, Matlamat perjuangan calon-calon yang akan bertanding kelak dalam edisi akan datang.  

Penganalisis kecil. 

No comments: